(CZ) Mezinárodni srovnání motivačních zdrojů učební činnosti žáků
(EN) International Comparison of the Sources of Motivation of the Pupil´s Learning Activity
Autor / Author: Pavelková, I., Hrabal, K., Hrabal, V.
Klíčová slova / Key words: motivace, žák, motivace ve škole, zdroje učební motivace, pohnutky k učení, školní výkonová motivace, obava ze selhání, perspektivní orientace žáků, sociální motivace ve škole, prestižní motivace, afilíace, školní výkon.
motivation, pupil, motivation in school, sources oj learning motivation, school achievement motivation, fear of failure, pupils‘ perspective orientation, social motivation in school, prestige motivation, affiliation, school achievement.
Cílem předkládané pilotní studie bylo orientační zmapování rozdílů intenzity motivačních pohnutek učební činnosti žáků (prestiž, pozitivní vztahy, zájem, výkon, budoucnost, povinnost a obava ze selhání) u českého, anglického, japonského, německého, novozélandského a skotského vzorku žáků. Výsledky studie ukázaly, že motivační zdroje žáků se v jednotlivých zemích statisticky významně lisí, přičemž český vzorek ve srovnaní s ostatními zeměmi vykazuje statisticky významně vyšší intenzitu motivačních zdrojů, kromě obavy ze selhání, která je v českém vzorku statisticky významně nižší. Výsledky pilotní studie dále ukazují, že pořadí průměrného výkonu jednotlivých zemí v PISA studii 2006 jednoznačně odpovídá jejich pořadí v intenzitě obavy žáků ze selhání. Protože jsou výsledky studie získány v rámci explorativního šetření, mohou sloužit pouze jako podklad pro formulování hypotéz pro další výzkum.
Annotation:
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: